Pajzsmirigy blokkoló szintetikus folsav és B12

Gondoltad volna, hogy vitaminok is leblokkolhatják a pajzsmirigyedet?

Melyek azok a vitaminok, amelyek leblokkolhatják a pajzsmirigyed működését?

A legfőbb bűnösök a szintetikus folsav és cianokobalamin, avagy a köznevén ismert B12 vitamin egyik formája.

Mind a folsav, mind a cianokobalamin a B vitaminok szintetikus változatai, amelyeket előszeretettel használnak különféle vitamin készítményekben, multi-vitaminokban, sőt terhességi vitaminokban is.

A szintetikus változat azt jelenti, hogy ezek a vitaminok nem a természetben előforduló formában fordulnak elő ezekben a készítményekben, hanem mesterséges módon kerülnek szintetizálásra.

Az ilyen módon előállított szintetikus B vitaminok – ezen belül is a folát és a B12 vitamin cianokobalamin változata leblokkolhatja a pajzsmirigyed működését!

Hogy miért?

Azért, mert ezek a szintetikus vitaminok számos olyan alapvető biokémiai enzimfolyamat útjában állhatnak, amelyek az optimális pajzsmirigy működéshez szükségesek. Az egyik ilyen kritikus folyamat a metiláció.

A metiláció az a biokémiai  folyamat, ami a test szinte minden rendszerének működésében kulcsszerepet játszik. Minden másodpercben milliószor lezajlik.

Azoknak, akik valamilyen pajzsmirigy betegségben szenvednek rendszerint eleve nem működik optimálisan ez a metilációs biokémiai folyamat a szervezetében, mert olyan genetikai kódhibákat (polimorfizmusokat) hordoznak, ami nem teszi lehtővé ennek a folyamatnak az optimális működését.

 

Mi a köze a metilációnak a vitaminokhoz?

Ahhoz, hogy egy vitamin a szervezetben kifejtse jótékony hatását, egy három lépcsőből álló folyamaton és átalakuláson kell keresztülhaladnia.

Az első lépcső az, hogy az adott vitaminnak rendelkezésre kell állnia a szervezetben. Ez eléggé egyértelmű.

A második lépés, hogy a szervezetnek fel kell tudni szívnia azt az adott vitamint.

Ha az elégtelen emésztés és felszívódás során az adott vitaminok nem jutnak el a véráramba, akkor nem tudják betölteni a hivatott tevékenységüket.

A harmadik lépcső, amin bizonyos tápanyagoknak keresztül kell menniük, hogy a szervezet hasznosítani tudja őket, az egy biokémiai konverzió, amely során az adott tápanyag a szervezetben átalakul egy másik kémiai összetevővé annak érdekében, hogy hasznosulni tudjon a szervezetben. A B vitaminok legtöbbjének át kell esnie ezen az átalakítási folyamaton, mielőtt hasznosulni tudna.

Miért gond, ha nem történik meg az átalakítás?

Az első gond, hogy átalakítás nélkül nincsen hasznosítás sem. Tehát hiába szedsz szintetikus B vitaminokat, a szervezeted egész egyszerűen nem tudja hasznosítani ezeket, és a sejtjeidhez nem fognak eljutni ezek a fontos tápanyagok.

A második gond, hogy ezek a nem átalakított szintetikus vitaminok felhalmozódnak a szervezetben, és gondot okozhatnak, például leblokkolhatják a pajzsmirigyed működését.

Ha pajzsmirigy problémákkal küzdesz, akkor eleve nem tudja a szervezeted konvertálni a szintetikus folsavat az aktív metilfoláttá, amire viszont a sejtjeidnek nagy szüksége lenne, tehát egyrészt tápanyag hiány alakul ki a szervezetedben, de ha ez még nem lenne elég, a másik oldalon a bevitt szintetikus folsav még tovább blokkolhatja az egyébként sem optimálisan működő pajzsmirigyedet.

 

Popej akkor tévedett volna? Persze, hogy nem!

Ha most arra gondolsz, hogy gyermekkorodban mindig spenóttal szerettek volna tömni pont a magas folsav tartalma miatt, akkor most jól figyelj!

A spenótban és más zöld levelss zöldségekben előforduló hasznos vegyület az a folát és nem pedig a folsav!  A folát, ami természetesen fordul elő a zöldségekben már nem kell, hogy keresztülmenjen az átalakításon, hiszen az már eleve egy természetes, biológiailag aktív állapotban kerül be a szervezetedbe a zöldekből – de NEM a folsavat tartalmazó vitaminokból!

Ha a folátot a természetes formájában, természetes és valódi élelmiszerekből viszed be, azok soha nem fognak problémát okozni neked!

Hogyan tudod elkerülni a szintetikus folsavat és a cianokobalamin formájú B12 vitamint?

El kell olvasnod a vitaminokkal dúsított élelmiszerek összetevőinek listáját. A modern feldolgozott élelmiszerekben előszeretettel megbújik a szintetikus folsav és egyéb szintetikus vitaminok. Ezek közül a szintetikus B vitaminok hatalmas károkat okozhatnak a pajzsmirigyed működésében.

De nem is kell annyira a modern feldolgozott ételekre gondolni. Akár a tehéntejeket helyettesítő mandulatej, rizstej és egyéb bolti dobozos magtejek sőt akár kókusztejek is előszeretettel tartalmaznak hozzáadott szintetikus vitaminokat, köztük a folsavat. Mindig érdemes alaposan átböngészned az összetevők listáját!

Arról nem is beszélve, hogy egészség-tudatos körökben milyen divatosak a különféle komplex B vitaminok és multivitamin készítmények is, amelyek csaknem mindegyikében megtalálható a szintetikus folsav és a cianokobalamin B12 vitamin.

 

Mi a helyzet a vérszegénységgel?

Vannak esetek, amikor a B12 vitamin pótlása vérszegénység miatt válik szükségessé. Igen ám, de ha a szintetikus B vitaminok átalakításának irányításáért felelős gén hibás valakinek a szervezetében, és ennek megfelelően nem képes a szintetikus vitamint bioaktív vegyületté átalakítani, annak a B12 vitamin pótlása mellékhatásokkal és bizonyos következményekkel járhat. Az egyik ilyen következmény a pajzsmirigy működésének blokkolása!

A B12 vitamin egy fontos és hasznos vitamin, de ha pótolni kell, csak akkor válhat hasznodra, ha a bioaktív és nem a szintetikus formáját viszed be a szervezetedbe. Ellenkező esetben akár több kárt tehetsz vele, mint hasznot.

Honnan tudhatod, hogy melyik a bioaktív változat? A szabály itt is ugyanaz. Ha a természetben fordul elő, akkor az mindenképpen a hasznosítható és hasznosuló változat! Gyakorlatilag minden állati termék, főleg a vörös húsok és belsőségek tartalmaznak sok B12 vitamint (bioaktív formában). Ha ezen túl is kiegészítésre lenne szükséged, akkor válaszd a B12 vitamin aktivált formáját, a metilkobalamint vagy hidroxokobalamint.

Folsav tekintetében ha pótlásra szorulsz a popejes adagnyi zödjeid mellett, akkor a szintetikus folsav helyett mindig válaszd a metilfolátot ha el akarod kerülni ezeknek a szintetikus vegyületeknek a pajzsmirigy blokkoló hatásukat! Legyél nagyon körültekintő a B vitaminokat tartalmazó vitamin készítményekkel kapcsolatban, a pajzsmirigyed egészsége érdekében!

Megosztom ezt a tartalmat:
Share on Facebook368Tweet about this on TwitterShare on Google+0