Mert erre vagyunk teremtve – testmozgás és Hashimoto

Miért születtünk a földre?

A kérdésfeltevés most nem azt célozza, hogy létünk egyik legnagyobb kérdésére válaszoljak. Helyette most evolucionárisan szeretném közelíteni ezt a kérdést és azzal, hogy mire lett „teremtve” a testünk. Mozgásra! A külső és belső felépítése, működése mind-mind a mozgással együtt tudja betölteni harmonikusan a szerepét, vagyis azt, hogy egészségben megtartson bennünket az életnek. Ha pedig így van, mi magunk kereshetjük a nagy kérdésünkre, mindannyiunk nagy kérdésére a választ. 

De olyan fáradt vagyok…

A krónikus állapotokban lévők, a Hashimoto pajzsmirigy alulműködésben érintettek különösen sokszor érezhetik úgy, hogy ez egy ördögi kör, mert miközben tudják, milyen fontos lenne a mozgást visszahozni az életükbe, folyamatosan krónikus fáradtsággal küzdenek. A fáradtság ellen azonban átgondolt haditervre van szükség, különben leránt bennünket a maga mocsarába. Az általánosan fennálló energiahiányodat tehát a mozgás (sport) jótékony hatásai tudják ellensúlyozni, de hogyan fogj hozzá?

Amikor a kimerültség mélyén vagy, nehéz feloldani az ellentmondást rögtön tettekkel, ezért azt javaslom, erősítsd meg a tudatosságodat! Ehhez szeretném 4 pontba szedve bemutatni azokat a tényeket, amelyek alátámasztják a mozgás szükségességét, jótékony hatásait az általánosságokon túl a krónikus betegségben szenvedők helyzetére kivetítve. Ebben segített a Darryl Edwards-szal folytatott beszélgetésem.

  1. Immunbalance

Az első pozitívum, hogy a mozgás kiegyensúlyozza az immunrendszer működését. Természetesen ez egy összetett rendszer, így nem csupán a mozgás, hanem a táplálkozás és az életmód, a lelki egyensúly is hangsúlyos szereplője ennek a kirakósnak. Az immunrendszer egyensúlya azonban azért is különösen fontos, mivel a Hashimoto alapvetően nem a pajzsmirigy betegsége, hanem az immunrendszeré. 

  1. Tűzoltás

A testmozgás gyulladáscsökkentő hatású. Hú, talán fel sem fogjuk, mekkora ajándékot kaptunk! A múltkor írtam arról, hogy minden krónikus állapot hátterében krónikus gyulladás áll, amely pedig egy olyan akut gyulladásból alakul ki, amellyel a szervezetünk nem tudott megküzdeni. Ebből kifolyólag a krónikus állapot megszüntetése érdekében a fő cél a gyulladás csökkentése!

Tehát mozogj, de semmiképp se úgy, ahogy a szomszéd tanácsolja, vagy az egészséges barátaid, hogy minél többet és minél keményebben, annál jobb. Figyelembe kell venni a saját állapotodat mind a mennyiség, mind az intenzitás tekintetében.

  1. Boldog mikrobiom

A mikrobiom az emberi testben élő mikroorganizmusok alkotta ökológiai rendszer, a mikrobák összessége, amelyek velünk, bennünk, rajtunk élnek, táplálnak, védenek, valamint időnként “kihasználnak” minket. Az ide tartozó baktériumok, vírusok, gombák részt vesznek az emberi szervezet integritását biztosító határok védelmében, nélkülözhetetlen anyagokat állítanak elő és megakadályozzák idegen (és betegséget okozó) mikroorganizmusok tartós megtelepedését. E rendszert vizsgáló kutatások során derült fény arra is, hogy a szabadban végzett testmozgás a mikrobiom működésére is pozitívan hat, ugyanis a mozgás által javul az emésztőrendszer regenerációja, ennek következtében pedig nő a mikrobiom diverzitása, azaz a változatossága. A boldog mikrobiom pedig jobban szolgál minket.

  1. Izmos testőr

A kutatások igazán a jóbarátaink! Ennek révén ma már tudjuk, hogy az izomszövet is része az endokrin (belső elválasztású, hormontermelő mirigyek, szervek összessége) rendszerünknek. Így tehát adódik egy nagyon pozitív összefüggés: ha az izmaidat fejleszted, egyben az endokrin rendszeredet is fejleszted (regeneráció, védelem, homrnonegyensúly)! Ez pedig azért nagyon fontos, mert a pajzsmirigy, amelyet az immunrendszerünk a Hashimoto esetén támad, része az endokrin rendszerünknek. Tehát találtunk neki egy igazi, izmos testőrt!

„Sétálunk, sétálunk, egy kis dombra…”

Most már tudod, miért jó neked a mozgás, szeretnék ahhoz is segítséget adni, milyen mozgás lehet hasznos és milyen mértékben. Van egy szám, amit már biztosan hallottál: napi 10 000 lépés, azt mondják, ennyi séta egy általánosan jó fittségi szintet ad. Amíg nem tudod, mit is mozognál szívesen, tégy egy lépést magadért: sétálj a szabadban mindennap! Kezdd kicsiben, és emeld fokozatosan a távot! Ha ez is nehezen megy, segítsd magad valami motivációval! Pl. keress egy fát, vagy egy épületet, amiről minden nap készítesz egy fotót, amikor elérted séta közben vagy végén, és küldd el egy barátodnak. Nemcsak sok szép fotód lesz, de egy idő után a séta erejét is érezni fogod. 

„Játsszuk azt, hogy játszunk megint…”

Darryl Edwards különös figyelmet szentel annak, hogy megtalálja, melyek azok a mozgásformák, amelyek hatékonyan segítik az immunrendszer, az egészség helyreállítását. Így, mint oly sok minden másra is igaz ez, csináld azt, ami boldoggá tesz! Akár, mint egykor a gyermekkorunk mozgásos, elsősorban szabadtéri játékai, mint a fára mászás, a fogócska, a hátamon a zsákom vagy a zsákban futás, amelyeket szinte kivétel nélkül társaságban, barátokkal, családdal együtt lehet csinálni. Tehát a mozgás így egy szociálisan, pszichésen is hasznos örömforrássá válik.

Mint az állat

Ezt a kifejezést sokszor halljuk negatív értelemben, de itt a legpozitívabb jelentésében szeretném emlegetni. Darryl egy teljes edzésprogramot alakított ki azon az elven, hogy a saját testsúlyos edzések egy olyan rendszerét alakította ki, amely az állati mozgásokat veszi alapul (persze nekünk is vannak ilyen emlékeink: pókjárás, rákjárás 😊) A móka-faktor persze itt sem nélkülözhető, hiszen egy ilyen edzés akkor a legszórakoztatóbb, ha teljes szívünkből tudunk nevetni magunkon (is), másokkal együtt. 

Összefoglalva arra szeretnélek a leginkább buzdítani, hogy mozogj minden nap, ha más nem, akkor sétálj! A mozgást, ha csak teheted, a szabadban végezd! Találd meg azt, ami örömet okoz, és amit másokkal együtt tudsz csinálni! Ha kitartó vagy, hamarosan észre fogod venni, hogy visszatalálsz a saját egészséges vitalitási szintedhez, amelyre úgy vágysz. Ha közben lanyhul a motivációd, olvasd el újra ezt a cikket, ha pedig további információra is szükséged van, akkor sétálj be a vitalitás műhelybe, ott is segítségedre leszünk ! 😊 Boldog mozgást kívánok!