Színekkel a Hashimoto ellen

Szivárvány – az élet teljessége

A színek szerepéről már számtalan tanulmány, kutatás készült, és bizonyára a színterápiáról is hallottál már, most azonban egy olyan megvilágításban szeretnék a színekről írni, ahogyan Dr. Deanna Minich amerikai orvos látja őket az egészség szempontjából. Dr. Minich rendszerében a fő színekhez egy-egy szervet, szervrendszert és egy-egy érzelmi területet rendelt. Vagyis feltérképezte, hogy az egyes színek mely szervekre és érzelmi területekre fejtik ki leginkább a hatásukat. Miután minden színhez valami elemi fontosságú dolog tartozik, könnyen belátható, hogy mindegyikre nagy szükségünk van. Bármelyik hiányzik, ott hiányállapot, eltérés, kibillenés vagy betegség alakulhat ki, amelyet valahogy helyre kell hozni. 

Ki kivel van?

A színek szervekhez és érzelmekhez kapcsolása Dr. Deanna Minich rendszerében többek között a több mint 5000 éves ájurvéda elvein (csakrák) alapul, kiegészítve és megerősítve a doktornő szerteágazó kutatási eredményeivel. Nos lássuk, milyen színhez milyen szerv és érzelem kapcsolódik!

Piros – mellékvese – ösztönök  

Narancs – nemi szervek – kreativitás

Sárga – emésztőrendszer – átalakulás

Zöld – szív – szeretet

Kék – pajzsmirigy – igazságérzet

Lila-indigó – agyalapi mirigy – bölcsesség

Lila-fehér – tobozmirigy – emberi kapcsolatok

Dr. Minich tanácsa az, hogy mivel valamennyi szín nagyon fontos, az étkezésedben se hanyagold el semelyik színt! Tehát:

Edd meg a szivárványt!

Amikor a természetben járunk, rendre rácsodálkozunk, hányféle zöld, vörös, kék, sárga létezik, és érezzük, milyen megnyugtató, kiteljesítő érzés ezeket a színeket látni, befogadni, jusson eszünkbe egy őszi erdő képe, vagy egy nyári virágos rét… Ugye? 

De sokkal prózaibban, sétálj el egy szupermarket zöldségrészlegéhez, számold össze, hányféle színt találsz! Szóval „szivárványt enni” egyáltalán nem lehetetlen küldetés!  

Valami úgy hiányzik…

Egy kiterjedt amerikai felmérés szerint azonban tízből nyolc(!) embernek egy vagy több szín teljesen hiányzik az étkezéséből. Mit gondolsz, melyik volt a leggyakoribb hiányzó? Hát, igen, a kék. Márpedig a kék a pajzsmirigy és az igazságérzet táplálója, szóval keresd a kéket és fogyaszd: egyél szilvát, kék áfonyát, fekete szedret, kökényt, szőlőt! De semmiképp ne egyél Bridget Jones kék spárga leveséből 😊, mert a mesterségesen kékre festett dolgok sajnos nem jöhetnek szóba. 

Dr. Minich elsősorban az étrendi oldalról közelítve építette fel rendszerét, hogy a hozzá forduló krónikus betegeken segíteni tudjon, azonban nem véletlen, hogy az érzelmi területek kapcsolódásait is vizsgálta. Pácienseinél mindig az étkezésük megreformálásával kezdi a terápiát, de arra is rájött, hogy sok esetben ez sajnos nem elegendő. Mi kell még akkor ahhoz, hogy a krónikus tünetek megszűnjenek, a rossz állapotok megforduljanak?

Színes, szélesvásznú… élet

Az étkezés az egészségkirakós egyik alappillére, ezt jól tudjuk, de az is ismert régóta, hogy a lelki hozzáállás mi minden változást képes előidézni mindkét irányba. Ezért a lelkiekben gazdag, színes élet hozzávalóit is tekintsük át!

Pozitív belső diskurzus – Gondolj egy olyan napra, amikor reggel már rögtön valaki felbosszant, megsért, vagy megaláz, vagy éppen leszúr valamiért… valószínűleg rossz kedvűnek, lehangoltnak, demotiváltnak érzed magad…. és most gondolj arra, ha így beszélsz magaddal, miért is lenne más a hatás? Tehát beszélj magaddal biztatóan, elismerően és kedvesen és persze őszintén. Mint ahogy azt is kiszúrod, ha valaki más nem mond igazat neked, a saját „üzeneteidről” is rántsd le a leplet! Az önmagaddal folytatott negatív belső kommunikáció akár még a rossz ételeknél is jobban gátolhatja a kiteljesedésedet, az egészséged helyreállítását!

Az érzelmek megélése – Nem véletlen találták ki a hála-naplót. Vannak időszakok, amikor az apróbb-nagyobb örömeinket egyszerűen a kukába dobjuk a nap végére egy-egy negatív élmény hatására. Nem éljük meg a kis örömeinket. Ám még egy ennél is rejtettebb probléma, amikor a fájdalmainkat, dühünket és más (jogos) negatív érzelmeinket söpörjük a szőnyeg alá, arra hivatkozva magunkban, hogy ha nem veszünk róla tudomást, nem is létezik. Máskor meg kisebbítjük, hogy ne érezzük a valódi súlyát. Egyszóval változatos módokon menekülünk az érzelmeink elől, de dr. Minich tanácsa, hogy ne tegyük!

Közösség és emberi kapcsolatok – A változatos élethez sokat hozzátesz, hogy kikkel veszed körül magad. Minél sokrétűbb és szerteágazóbb ez a társaság, minél elfogadóbb vagy irányukba, annál boldogabbnak és egészségesebbnek fogod magad érezni.

Biztonságérzet – A mai világban gyakran tapasztaljuk, hogy mennyire megingott az emberek alapvető biztonságérzete, hiszen uralkodik rajtunk a stressz, eltipor bennünket a „harcolj vagy menekülj” hozzáállás. Sokszor nem érezzük magunkat biztonságban a környezetünkben (ez akár a közvetlen környezetünk is lehet – megfelelés), vagy akár a saját gondolataink társaságában. Ez a szimpatikus idegrendszer túlsúlyát mutatja. Ugyanakkor azzal, ha igyekszünk jól megélni az életünket, teret és esélyt adunk a paraszimpatikus idegrendszerünknek, amely felel a sejtregenerációért, a megújulásért és a gyógyulásért. 

Összefoglalva egy jelmondatba Dr. Minich üzenetét: Élj, gondolkozz, étkezz színesen és az életed fényre derül!
Ha felkeltettem az érdeklődésedet, és szívesen tudnál meg többet az egészségről, egészséges táplálkozásról, akkor látogass el a újabb  “színes” információért a Vitalitás műhelybe.