A mikrobiom és a Hashimoto kapcsolata

Kristálygömbünk, a mikrobiom

Nem kell senkinek bevallania, hogy járt-e már jósnőnél, hogy betekinthessen a jövőjébe, hogy előre láthasson néhány olyan dolgot, amire jó, ha fel tud készülni, de legalábbis jó, ha tud róla. Azt viszont szerintem bárki bátran bevallhatja, hogy vágyott már arra, hogy kicsit a jövőbe lásson.

A mikrobiom kutatások során – amelynek amerikai szakértőjével, Dr. Grace Liuval beszélgettem – éppen arra a felfedezésre jutottak, hogy a mikrobiomunk állapotából az elkövetkező 5-10 vagy akár 15 évben bekövetkező egészségügyi változások már megmutatkoznak. Az autoimmun betegségek esetén például úgy, hogy azok az autoantitestek már a diagnózis felállíthatóságát megelőzően 5-10 évvel korábban megjelennek a szervezetünkben. Szóval a mi mikrobiom kristálygömbünk megmutatja a jövőnket, ha… ha semmin sem változtatunk, akkor mi felé is tartunk. De egy ilyen állapotfelmérés nem egy fatalista jövőbelátás, nem kell tehetetlenül néznünk sorsunk rosszra fordulását, mert a mikrobiom egészsége és egyensúlya befolyásolható, vagyis komoly lehetőséget kaptunk arra, hogy a kezünkbe vegyük az irányítást a saját egészségünkkel kapcsolatban.

Én ettől a hírtől még inkább megerősödtem lélekben, és kimondottan tettre késznek érzem magam, hiszen a napjainkban nem csupán a funkcionális medicina, hanem az egyéb egészségügyi kutatások középpontjába került mikrobiom vizsgálatok és feltérképezés által számos lehetőség birtokába kerülhetünk. A mikrobiom állapotának ismerete ugyanis hatalmas szereppel bír a betegségek megelőzésében és a már kialakult kórok visszafordításában.

A teszt: a tökéletes „kígyó” kaki – figyelj rá!

Ma már számos, elsősorban magánúton végezhető külföldi teszt létezik, de te magad is meggyőződhetsz szervezeted belső egyensúlyáról, ha… minden nap belekukkantasz a WC-be. 😊 Ha minden jól működik, egy tökéletes kígyó formájú széklet tekint vissza rád. Mitől nevezhetjük tökéletesnek a székletünket? Van néhány jellemzője, amitől azzá válik:

Naponta 1X vagy 2X produkáljuk az egyenletes színű és állagú, emésztetlen ételdarabkáktól mentes kakit. Fontos a tökéletességhez, hogy ne okozzon nehézséget az ürítés, (se nem hasmenés, se nem székrekedés). A tökéletes kígyó kaki szinte nem is hagy nyomot a WC papíron és a WC-ben sem.

Nyilván előfordulnak ettől eltérő végtermékek, de ha az esetek többségében a székleted tökéletes, akkor jó úton jársz a jól működő mikrobiom felé.

De mi van akkor, ha nem?…

A matuzsálemek üzenete

Ha rendszeresen azt tapasztalod, hogy a székleted nem közelít a tökéletes felé, érdemes lépéseket tenni, hogy a mikrobiomod segélykiáltásait meghalld. A mikrobiomod számos baktériumtörzse között valószínűleg megbomlott az egyensúly.

A kutatók úgy gondolják, hogy a mikrobiom állapota jelentősen befolyásolja az egészségi állapotot, ezért nagyon fontos tudni, hogy milyen baktériumtörzsek és milyen arányban tevékenykednek ott. Abból a feltevésből indultak ki, hogy azok az emberek, akik magas kort érnek meg jó egészségben, kiindulási alapot adhatnak arra nézve, hogy a mikrobiomnak milyen a jó felépítése. Így aztán a 100 éves matuzsálemek vizsgálati eredményeikkel üzennek nekünk: az ő mikrobiomjuk tartalmaz olyan baktériumtörzseket, amelyeket sok esetben a mai kor emberéé és az autoimmun betegeké nem.

A mikrobiom ABC

Képzeld el, hogy próbálsz egy szöveget elolvasni, de abból bizonyos betűk hiányoznak. Igyekszel ugyan a hiányokat áthidalni, de az eredmény sosem lesz tökéletes. Hát így vagyunk most a mikrobiomunk ábécéjével is. Éppen az első három betű hiányzik belőle: A mint Akkermansia, B mint Bifido longum baktériumok (talán róluk hallunk a legtöbbet, még a köznapi reklámokban is ) és C mint Clostridialesek – ebbe a csoportba tartoznak azok az ún. földbaktériumok, amelyek a földdel való közvetlen érintkezés révén kerülnek velünk kapcsolatba. Ezt az egészséges kapcsolódást az anyaföldhöz az emberek nagy része elvesztette.

A bélflóra egyensúly azonban egyáltalán nem állandó, de helyreállításáért sokat tehetünk. A hiányzó baktériumtörzseket feléleszthetjük a szervezetünkben. Ehhez segítségül a dr. Grace Liu által javasolt startégia lépéseit osztom meg veletek, amely lényegében összhangban van azzal a funkcionális bélrendszeri regenerációs modellel, amit a programjaimban tanítok.

Stratégia a jól működő mikrobiomért

1. Szabadulj meg az érzékenységet okozó, gyulladáskeltő ételektől!

Bár minden szakértő elismeri, hogy ez önmagában gyakran nem elég, mégis mindenkinél ez a rendszer alapja, vagyis az étrend megregulázása a (krónikus) gyulladás visszaszorítására. És itt jutottunk el a Hashimotóhoz. Ezt a bizonyos ‘megrendszabályozást’ elérheted egy eliminációs étrenddel, amelyben kizárod a gyulladás szempontjából kártékony ételcsoportokat, helyettesítve azokat a sejt szintről tápláló ételekkel.

Dr. Liu az alábbi ételcsoportok kizárásával kezdi stratégiáját:

  1. tejtermékek
  2. glutént tartalmazó gabonák
  3. csonthéjasok és diófélék
  4. – 5. kukorica, szója (ami többek között azért is problémás, mert ez a két leggyakrabban és legnagyobb mértékben génkezelt élelmiszernövény)

2. Tápláld és pótold a probiotikumokat!

Ahogy már említettem a mikrobiomunk egyensúlya különféle behatások (helytelen táplálkozás, betegség, stressz, antibiotikum, gyógyszerszedés, alkoholfogyasztás) miatt könnyen kibillen, vagyis a jó baktériumok száma lecsökken. Ez egy ún. diszbiotikus állapotot eredményez. Ilyenkor a csökkent számú jó baktérium mellett a káros baktériumok aránya megnő, ezért életterüket saját képükre formálják, hogy számukra minél kedvezőbb legyen. Ez tulajdonképpen egy patogén, vagyis kóros folyamat. Ennek következtében elszaporodhatnak pl. a gombák és további kórokozók is.

Ha egy ilyen folyamat elindult, nem elég csupán a jó baktériumokat pótolni, hanem vissza kell fejteni az okokat a gyökerekig, vagyis a patogén flórát előbb vissza kell szorítani (erről szól a már említett ‘4T funkcionális bélrendszeri regenerációs modell’), majd a megtisztított „területre” visszatelepíteni a probiotikumokat.

Számos probiotikus készítmény létezik már különféle összetételben, de nem mindegy azért, hogy mit milyen arányban telepítünk vissza.

3. Menedzseld a stresszt!

A lista végére került, de egyáltalán nem kevésbé fontos, mint a stratégia többi pontja. A stressz olyan, mint a három év alatti kistestvér a tengerparton. Elmagyarázom: Étrend és Probiotikum szépen játszanak a tengerparton, elhatározzák, hogy homokvárat építenek. Minden jól megy, a vár gyönyörű, ekkor odafut Stressz, majd egy jól irányzott mozdulattal lerombolja a szépen felépített homokvárat… Szóval hiába a sok erőfeszítés, ha a stressz folyton lebontja a felépített eredményeidet. Szóval őt kell megtanítanod szépen játszani. Nem tehetsz úgy, mintha nem létezne, az az életben is csak ideig-óráig működik. 😊

Remélem, a mai tanítás közelebb visz téged ahhoz, hogy a gyakorlatban is lásd, mi mindent tehetsz önmagadért, az egészségedért, a mikrobiomod egészségéért és ezáltal a Hashimotód visszafordításáért.  További információért és támogatásért látogass el a  vitalitás-műhelybe.