Kognitív és pszichés problémák és a Hashimoto

Hidd el, van kiút!

Mindegy, ki merről jut el a Hashimotóig, a belőle kivezető út senki számára nem könnyű, de létezik!  Az elején talán annak nehezebb, akinél valamilyen idegesítő és nehezen értelmezhető tünet jelenik meg, és akkor kezdődik a nyomozás, hogy vajon mi állhat a háttérben. És itt bizony nem csak fizikai tünetekre, de kognitív problémákra és pszichés nehézségekre is gondolni kell, mint a memóriazavarok, a szorongás, pánikrohamok vagy a depresszió. Ő betegnek érzi magát, de nem tudja, mi a baj.

A másik, aki egy vérvétel kapcsán egyszer csak kap egy diagnózist: Hashimoto. Neki semmilyen betegségtudata nincs, és szindrómájáról mindössze annyi tájékoztatást kap, hogy a pajzsmirigye alulműködik, és a hiányzó hormont pótolni kell és kész, egyébként pedig éljen úgy, mint eddig. Ám előbb-utóbb ő is nagyon maga alá kerülhet lelkileg, amikor megjelennek azok a tünetek, amelyekről fogalma sem volt, hogy a Hashimoto „udvartartásához” tartoznak. És ha előbb tudta volna…

A Hashimoto-val kapcsolatban egyre több összefüggésre világítanak rá a kutatók, nem véletlen, hogy nemzetközi konferenciákon számolnak be az egyre inkább rendszerré összeálló összefüggésekről, amelyek megismerése közelebb viszi a betegeket a megoldásokhoz. Érdemes hát tájékozódnunk, hiszen látszólag független tünetekről, tünetegyüttesekről is kiderült e kutatások révén, hogy bizony összefüggésben állhatnak a betegséggel.

Dr. Jens Freese német holisztikus szemléletű, Hashimoto-szakértő orvossal a Nemzetközi Hashimoto konferencián folytatott beszélgetésemkor a kórban szenvedőket érintő kognitív problémák és pszichés tünetek hátteréről beszélgettem.

Miért gyakori a ködös agy, a szorongás, a pánikroham és a depresszió a Hashimotós betegeknél?

Ennek okai nagyon messzire vezetnek. Az emberi genomnak hosszú története során nem kellett alkalmazkodnia olyan impulzusokhoz, mint amivel a ma embere szembesül. Ezek a hatások folyamatos vészjeleket küldenek a szervezetünk számára, így az immunrendszerünk (akár egy csatában, ha az ellenség támad, a védelem mozgósítja erőit) folyamatos küzdelemben áll a támadókkal szemben.

Hogy a csata példánál maradjunk, a hadvezér nyilván oda csoportosítja energiáit, ahol a legnagyobb problémát látja. Az emberi szervezet hadvezére, az agy is így tesz.

Hol ér bennünket a legnagyobb támadás?

Nos, a bélrendszerünk a külvilággal való kapcsolatunk legintenzívebb helye! A nap akár 12 órájában is beengedi azokat a fenyegetést jelentő anyagokat, amelyek ellen az immunrendszerünk harcolni kénytelen. Számos példa hozható, de ilyen anyag pl. a glutén, amelynek ilyen mértékű beviteléhez az 5-6000 év alatt, amióta bekerült az étrendünkbe, a szervezet nem tudott hozzászokni, hiszen előtte millió évekig nem fogyasztott gabonaféléket az ember. Bár ez a többezer év soknak tűnhet, evolúciós szempontból ez olyan, mintha egy 30 centis vonalzón, ami az emberiség létét jelképezi a gabonafogyasztás mindössze 2-3 mm-t tenne ki.

Az agy tehát a bélrendszerre fókuszál, így a saját és más szervek energiaellátása szenved csorbát. 

A kiút: Ne hagyd magára a hadvezéredet!

Dr. Freese tanácsai egy 4 pontos „akciótervben” foglalhatók össze, amely révén megtalálhatod a kivezető utat a Hashimotóból és azokból a tünetekből, melyek a betegség kapcsán megnehezítik az életedet!

Az egész akcióterv alapgondolata, hogy tedd rendbe az alapokat, menj vissza a gyökerekhez, a kiinduló pontokhoz minden területen! Légy tudatában, hogy az egyes tünetek, szervek, működések összefüggésben állnak egymással, tehát egészében kell őket értelmezni és kezelni is, azaz holisztikusan. Minden mindennel összefügg.

A fő területek, ahol „rendet” kell tenni:

  1. Táplálkozás – a bélrendszer a legaktívabb terület a szervezetünkben, ahol támadások érhetnek, nem mindegy tehát mit engedünk be! Ehhez segítséget is tudok nyújtani számodra.
  2. Mozgás – a testet arra kell használni, amire genetikailag kódolva van, azaz minél több mozgásra. Ülőmunka esetén fokozottan kell figyelni az elegendő szünetre, mozgásra. Légy sokat a szabadban. Nem csupán a levegőminőség, de a D-vitamin felvétel, és a természet pozitív pszichés hatása sem elhanyagolható.
  3. Mikrotápanyag-hiányok kezelése – például a D vitamin és a szelén is ide tartozik.
  4. Tápláld a saját „jól-létedet” – fordíts figyelmet az ön- és a személyiségfejlesztésre!

A 4. pont ebben a formában talán túl általános, de ez egy hatalmas terület, így azok a módok, amelyekkel azonosulni tudsz, amelyek számodra eredményt hoznak, is nagyon sokfélék lehetnek. Egy picit bővebben a saját megtett utamra is visszatekintve szeretnék még néhány dolgot elmondani ezzel kapcsolatban. A holisztikus szemlélet itt a többi területnél is nagyobb mértékben lehet a segítségedre. Ha magadat még nem érzed ebben elég felkészültnek, akkor csak légy nyitott és keress olyan szakembert, olyan támogató személyt magadnak, aki így gondolkodik és megismertet téged az összefüggésekkel, hiszen ezek birtokában lépésről-lépésre visszanyered az irányítást a saját életed felett. Amikor ez megtörténik, az egyensúly helyre áll és a többi területen is sokkal sikeresebben veszed a kezdeti akadályokat. A hagyományok, külső elvárások által rádkényszerített, vagy magadra vett viselkedésminták páncéljának szorítása egyszer csak engedni kezd, és akkor nyílik ki az a személy, az a virág, aki te valójában vagy.

Sok sikert kívánok neked a saját akciótervedhez! Találkozzunk a kivezető úton!

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com