Hogyan készüljek a nyaralásra Autoimmun étrenden?

Vendégblog

Szerző: Papp Szilvia
V.Á.L.T.S.® funkcionális életmódmentor
Hormonegyensúly mentor

Minden nyár elején előkerül a kérdés, hogy “jó, jó, követem az Autoimmun Eliminációt, csinálom a V.Á.L.T.S.® pilléreket, de hogyan menjek így nyaralni?”. Ehhez hoztam neked pár stratégiát, mint Hashimotóban érintett haladó sorsfordító és mint V.Á.L.T.S.® Funkcionális életmódmentor.

Évek óta élek a V.Á.L.T.S.® életmódprogram elvei alapján, de ez nem jelenti azt, hogy örökre a konyhámhoz vagyok láncolva. El tudok menni kirándulni, nyaralni. Bár leggyakrabban apartmant választunk, de voltunk már szállodában és sátrazni is.
9. éve eszem másképp mint az átlag. 4,5 éve kezdtem AIP, majd funkcionális visszavezetős étrend szerint étkezni. Eleinte úgy éreztem, hogy nem tudom elhagyni a megyét és inkább nem is utaznék sehova. De aztán belejöttem és már fel sem merül bennem, hogy emiatt itthon maradjak. Szerintem az a titka, hogy előre készülök a felmerülő helyzetekre. Egy kis tudatossággal és előre gondolkodással remekül megoldható az utazás maga és az egész vakáció. És amikor pedig a szokásommá vált ez az életmód, onnantól kezdve nem okozott nehézséget se az utazásra készülés, se maga a vakáció. Nekem már ez a normális, hogy odafigyelek, hogy a nyaralás alatt is a legjobbat adjam magamnak és a családomnak, akik velem együtt a V.Á.L.T.S.® életmódprogram szerint élnek.

Az utazás során érdemes elszakadni a szendvics-keksz koncepciótól. Nem abban gondolkodok, hogyan tudnám a szalámis-zöldpaprikás szendvicset helyettesíteni, hanem valódi ételekben és abban, hogyan tudom megenni a zöldségmatekot és kiegyensúlyozni az étkezéseimet.

Rövidebb útra elegendő valami kiegyensúlyozott nasi. Ez lehet akár egy főzőbanán/cassava/batáta chips. Elkészítheted magadnak is, de szerencsére ezek már kaphatóak a legtöbb bio- és reformboltban. A legjobb választásnak a kókuszolajos verzió tűnik, de AIP szempontból a pálmaolajjal készült is beleférhet. Az olívaolaj kevésbé jó választás a magas hőfokon sütéshez, de még mindig inkább ezt enném, mint az ipari napraforgóolajosat. Ha megnézed a zacskóját ezeknek a chips-eknek, akkor láthatod, hogy jelentős mennyiségű zsír van már bennük, szóval legfeljebb egy kis fehérjeforrást tennék mellé, erre mindjárt ki is térek.

A főzőbanánból készíthetsz magadnak ízletes lepénykenyérkéket is.

Nyáron, amikor eleve elárasztanak minket a friss, szezonális gyümölcsök, akkor ezek is pompás kisétkezések lehetnek fehérjével vagy legalább egy kis zsiradékkal kiegyensúlyozva. A kókuszchips egy kiváló szuperfood, ami zsírtartalmával segít elkerülni a vércukor-hullámvasutat és közben szuperül passzol a gyümölcsök mellé.
A visszavezetés során már szóba jönnek a magvak és csonthéjasok is megfelelően előkészítve. Áztasd be őket pár órára sós vízbe, majd max. 50 fokos sütőben vagy aszalógéppel szárítsd meg. Így vihetsz magaddal mandulát, diót, kesudiót, makadámdiót, stb. Ezek mint zsír- (és fehérje)forrás segítenek kiegyensúlyozni a szénhidrátokat.
A gyümölcsök mellé darabolj zöldségeket is. Én répát, karalábét, retket szeretek ujjnyi (vagy vékonyabb) csíkokra vágva csomagolni az útra.
Ha busszal, vonattal vagy repülővel utazol, akkor szempont az is, hogy könnyű és kis helyen elférő ételt vigyél magaddal. Ilyenkor a fagyasztva szárított, liofilizált gyümölcsök a vércukor szempontjából jobb választás mint az aszalt.

Mi lehet a fehérjeforrásod az úton?
Kockázhatsz jó forrású füstölt sonkát, vagy húsosabb töpörtőt, ez zsírforrás is egyben, beef jerky-t (szárított marhahús). Ha egy kisebb hűtőtáskát is viszel magaddal, akkor jó ötlet a húsgombóc vagy zöldséges fasírt. A darált hús tojás nélkül is összeáll és adhatsz hozzá reszelt zöldséget (répát, karalábét, cukkinit, stb.). Gyúrd össze alaposan, sózd és ízesítsd zöldfűszerekkel ízlés szerint. Sütőben, zsiradék nélkül süsd pirosra.

Ha kényelmesen le tudsz ülni enni utazás közben, akkor egy halkonzerv csodás vészeseti megoldás tud lenni. Keress olívaolajban, sós vízben vagy saját levében eltett halakat. Nekem szardínia, makréla, tőkehalmáj és ritkán tonhal kerül a spájzpolcra, amiből elő tudok kapni egyet, ha kell. Jó, ha olyat tudsz venni, amit BPA-mentes konzervdobozban árulnak, de ez Magyarországon még kevésbé elterjedt. A levét, olaját leöntve megszabadulhatsz némi toxintól, ami a dobozból kerülhet oda. A legjobb, amit eddig találtam a kis üvegben árult “halkonzerv”.
A csak sóval ízesített, füstölt makrélát vagy más tengeri halat nehéz abbahagyni, annyira finomak. Ez is jól szállítható, bár hűtést igényel.
Kata repülőúthoz csomagolós videójából is inspirálódhatsz, hogy mit csomagolj magadnak.

A folyadékpótlás, különösen nyáron, kardinális kérdés. Az egyik legtoxinmentesebb megoldás, ha üvegpalackban viszed magaddal a szűrt vizedet, ilyenkor azonban jó, ha védeni tudod a töréstől, odakoccantástól. Kaphatók már olyan üvegek, amelyeknek van neoprén “kabátkájuk”, de akár magad is kézműveskedhetsz egyet. Én pólófonalból horgoltam, de nemezelve se rossz.
A rozsdamentes kulacsok is jó alternatíva lehet, a műanyag palacknál mindenképp jobb választás. Ha már műanyag, akkor legalább válassz BPA-menteset.
Utazáshoz, kiránduláshoz kapható vízszűrős kulacs is. Ha apartmanba megyünk, akkor én vinni szoktam a vízszűrőmet. A Berkey vízszűrőnek létezik utazó változata, de akár egy vízszűrő kancsó is beleférhet a bőröndbe.

Már az elején említettem, hogy én az előrekészülős típus vagyok. Általában 2-3 hűtőtáskányi kajával indul el a négyfős családunk. Ebben van előre lefőzött zöldségmatek, keményítős, hús, nyers zöldség, némi gyümölcs. Az előre elkészített étel pár napig elegendő, és viszek tartalékot nyers zöldség, keményítős formájában.
Ha megérkeztél, derítsd fel a terepet! Keresd meg a helyi piacot, itt találsz majd zöldséget, gyümölcsöt! Tengerparton használd ki, hogy friss tengeri halakat, herkentyűket ehetsz. Az apartman előnye, hogy ezeket kényelmesen, magadnak főzheted meg. Bár egész évben sok időt töltök a konyhában, mégis ezek a különleges fogások kikapcsolnak, hiszen nem mindig van alkalmam friss szardíniát vagy tintahalat enni.

Nyaralásra én mindig beteszem a csomagtartóba a kedvenc serpenyőmet, így nem ér váratlanul egy nagyobb adag tengeri herkentyű. 😉
Az apartmanos vagy sátras vakációk kedvenc étele a “mindent-bele-serpenyős”. Valami zsiradékkal indítok, ami jól bírja magasabb hőt (állati zsír, kókusz- vagy avokádóolaj). Erre jöhet egy kis csíkokra vágott hagyma. Ha üveges, akkor rákockázok egy adag gyökérzöldséget (répát, céklát, karalábét stb.) és majdnem puhára sütöm. Aztán jöhet rá valami káposztaféle vagy friss zöldleveles (mángold, spenót, stb.). A káposztának kicsit több kell, de a friss zöldeket elég épp csak átforgatni a többi zöldséggel, amíg picit összeesnek. Jól passzol grillezett vagy sült húsokhoz, de ha egytálételt szeretnék, akkor a hagymára darált húst teszek és úgy indítom.

A szállodai szobában található minibárba belefér 1-2 adag étel. Ilyenkor a magadra főzés már nem jön szóba, valószínűleg muszáj étterembe menni. Beszéld meg a személyzettel, hogy mit ehetsz és azt hogyan készítsék el. Ne légy zavarban, jelezd bátran, hogy neked egészségügyi problémát okoz a glutén, a tej vagy a tojás. Kérdezz rá, hogy mit tudnak ajánlani, ami ezek nélkül készül. Ugyanakkor nehéz kikerülni a keresztszennyeződést, hacsak nem teljesen gluténmentes a konyha. Ezt mindenképp kalkuláld bele. Én nem biztos, hogy nyaralás előtt kezdenék bele az eliminációs időszakba. Ha nyaralás előtt vágnál bele, akkor indulhatsz a visszavezetős irányból. Koncentrálj arra, hogy minél több zöldséget fogyassz és igyekezz elhagyni a glutént, a tejtermékeket, a tojást, stb., ha lehetséges.
Étteremben, ha más nem, a natúr szelet vagy natúr sült/grillezett hal főtt rizzsel (visszavezetős) és salátával be szokott jönni. Ez általában mindenhol kérhető, azonban szeretem megbeszélni, hogy nehogy a rántott hús mellett süssék a húst.
Ha úgy érzed, hogy elcsábulnál, akkor se egy szelet sütit öblíts le tejhabos capucchinóval. Édesség helyett válaszd a friss gyümölcsöket.
Ha minden kötél szakad, akkor a visszavezetős ételek közül “bűnözz”, még ha nem is tartasz ott a visszavezetésben. Pl. főtt tészta helyett egyél quinoát, rizst.

Bár a kardinális kérdés az étkezés szokott lenni, azért ne felejtsük el a V.Á.L.T.S.® többi pillérét sem nyaralás közben sem. Otthon megvan a teljesen besötétített, csendes hálószobám, azonban a legtöbb szálláshelyen ezt nehéz elérni. Ilyen esetekre mindig van a neszeszeremben szemmaszk és egy pár füldugó.

A stresszkezelés fontos pillére a V.Á.L.T.S.® életmódprogramnak. Ha hajlamos vagy aggódni, szorongani, akkor elég komoly stresszhelyzet lehet egy utazás, főleg az eliminációs időszakban. Nekem sokat segít a stressz elkerülésében, hogy előre átgondolom, felkészülök a lehetséges helyzetekre. A fenti tippekkel az étkezést gördülékenyebbé teheted, hogy aztán tényleg lazulhass kedvedre. Minden csak addig nehéz, amíg nem válik szokássá! Amikor már a véreddé, veled eggyé válik, utána már nem teher. Első alkalommal még lehet, hogy félelmetesnek tűnik így elindulni vakációzni. De gondolj csak bele: a félelem és az izgalom nagyon hasonló testi tünetekkel jár, azonban a hozzájuk társított érzéseink mások. Mi lenne, ha ezt az érzést úgy címkéznéd fel, mint egy izgatott várakozást. Valami újba fogsz, amit még nem próbáltál. Egy izgalmas kalandba, amelyben lehet, hogy lesznek nehézségek, de TE, életed hőse megküzdesz az akadályokkal, élvezed az utat és elnyered a méltó jutalmadat.

Érezd jól magad! Jó utat!

A szerző Papp Szilvia hormonegyensúly mentor, V.Á.L.T.S.® funkcionális életmódmentor.
https://www.facebook.com/hormonegyensulymentor
https://www.hormonegyensulymentor.hu/

 

A képek a szerző saját fotói.