5 módszer az emésztés javítására: étrendkiegészítők, gyógyszerek vagy szélsőséges diéták NÉLKÜL!

5 módszer az emésztés javítására: étrendkiegészítők, gyógyszerek vagy szélsőséges diéták NÉLKÜL! 

Mielőtt bármilyen diétába fognál, vagy bármilyen  étrendkiegészítőt bevennél, vagy rohangálnál laborokba, orvostól orvosig, szakértőtől szakértőig, tegyél meg pár alapvető lépést, hogy optimalizáld az emésztésed működését, funkcióját. Íme a Funkcionális Medicina 5 lépéses emésztőrendszeri alapozó stratégiája, ami mentén érdemes elindulni.

Változtass, és változni fognak a dolgok – benned és körülötted is! 

Mit tehetsz a jobb emésztésért? 

1. lépés

KISZEMELÉS, tehát hogy még mielőtt valamit a szádba vennél, ránézel és eldöntöd, hogy vajon neked való vagy sem. 
Nagyon sokan érzékenyek, vagy reagálnak bizonyos ételekre vagy ételcsoportokra, de mégis fogyasztják őket. Ez lehet megszokásból vagy lehet akár függőségből is, mindkettő elég gyakori. Ha van olyan étel, vagy ételcsoport amire tudod, hogy érzékeny vagy, vagy pedig reagálsz rá, akkor rövid távon jó, ha kiiktatod az étkezésedből, de ez csak az egyik oldala az egyenletnek. A másik oldalon, hosszú távon érdemes lesz felderíteni, hogy mi okozza az érzékenységet, a reakciót, hogy a valódi okok mentén legyél képes megoldani a problémát. A bélrendszeri egyensúly helyreállításához fontos beazonosítani és megcélozni olyan lehetséges hozzájáruló faktorokat, mint a patogén diszbiózis, vagy esetleg gomba vagy parazita fertőzések a bélben, vagy akár a lyukas bél szindróma.

2. lépés

KÁSÁSRA RÁGÁS
És azért kásásra, mert az emésztőnedvek akkor tudnak optimálisan termelődni a gyomorban, epében és hasnyálmirigyben, ha az emésztés folyamata megfelelően beindul, ami a szájban kezdődik. Ehhez arra van szükség, hogy ideális esetben 30– 40x megrágsz egy falat ételt. 
Ha megfigyeled magad legközelebb, amikor eszel, hogy hányszor rágsz meg egy falatot, akkor észre fogod venni, hogy mennyire sietve eszel, szóval ez a kis házi feladat arra is jó lesz, hogy kicsit lassíts a tempón.

Az alapos rágás azért is fontos, mert sehol máshol nincsenek fogak az emésztőrendszeredben a szádon kívűl, szóval ha kihagyod ezt a lépést, akkor máshol nincs lehetősége az emésztőrendszernek kompenzálni az elmulasztott rágást.

3. lépés

KIEGYENSÚLYOZÁS
Ezalatt azt értem, hogy egyensúlyozd ki az idegrendszeredet, mielőtt elkezdesz falatozni. 

Amikor az autonóm idegrendszer szimpatikus ágán üzemelsz, tehát dolgozol, e-mailekre válaszolsz, rohansz valahova, és útközben próbálsz pár falatot bekapni, akkor az emésztésednek nagyon nehéz dolga van. Az úgynevezett “harcolj vagy menekülj” idegrendszeri állapotban nem tudsz emészteni, a tested egészen más túlélési funkciókat aktivál, teljesen mással van elfoglalva mint az emésztés. 
Az emésztés egy olyan testi folyamat, amit a paraszimpatikus idegrendszeri pálya irányít.
Ha tehát rajta kapod magad, hogy ebéd közben e-mailezel, gépelsz, vagy mondjuk a híreket nézed és azon pörgeted magad, akkor tudatosítsd, hogy pont az ellenkező idegrendszeri pályán működsz, mint amire épp szükséged lenne az emésztéshez. 
És ezt nem fogja megoldani semmilyen csodaétrend, diéta vagy étrendkiegészítő sem, amíg nem tanulsz meg az adott cselekvéshez, tehát az evéshez szükséges idegrendszeri pályára átkapcsolni. 

Az idegrendszeri átkapcsoláshoz használhatsz légzőgyakorlatot, de választhatsz más technikát is ami segít lenyugtatni és átkapcsolni a “pihenj-eméssz” üzemmódra evés előtt. Ebben az idegrendszeri üzemmódban tudja a tested a véráramlást jobban a belső szerveidre irányítani, hogy az emésztőszerveid képesek legyenek optimálisan kiválasztani azokat az emésztőnedveket, amire szükséged van a jó emésztéshez.

4.lépés

KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS
Manapság nagyon ritka az, hogy étkezés előtt őszinte, szívből jövő hálát és köszönetet adunk az ételért, amit épp elfogyasztani tervezünk. Persze tisztelet a kivételnek, de a rohanó világban nem is gondolunk bele, hogy milyen sok munka előzte meg azt, hogy az étel a tányérodra kerüljön. És most nem csak arra a munkára gondolok, amit te beletettél, hogy elkészítetted, hanem az egész folyamatra, ami akár egy magból indul ki, hogy gyümölccsé váljon, akár egy kis embrióból, hogy kifejlett jószággá váljon, vagy palántából, hogy pozsgás zöldséggé váljon. 

Bele sem gondolunk ezekbe, annyira magától értetődik, hogy étel van a tányérunkon, és ehetünk. Márpedig a köszönet és a mély hála érzése is segít abban, azonnal átkapcsolj a szimpatikus idegrendszeri ágról a paraszimpatikus ágra, ahol a regeneráció, a gyógyulás és az emésztés üzemel optimális hatásfokkal. Tehát adj hálát, és az emésztésed is meg fogja hálálni ezt! 

5.lépés

KUKKANTÁS
Amikor elvégzed a dolgod, kukkants rá. Lehet hogy undi, viszont nagyon fontos lehet, főleg, ha vannak panaszaid az emésztéssel. 
Az úgynevezett BRISTOL széklet skála a az egyik legfontosabb állapotfelmérési mérce, ami szerint az lenne az ideális, ha “kígyókakit” tudnád produkálni, a formáját tekintve.
Szóval kukkants rá, és ha nem ő mosolyog vissza rád, akkor érdemes lehet bekukkantani a “motorháztető” alá, és itt nem valamilyen komoly vizsgálatra gondolok, hanem olyan funkcionális, empirikus állapotfelmérésekre, amivel oki feltérképezés lehetséges. 
Akár egy sima vérvizsgálati labor eredményből is nagyon szépen lehet következtetni olyan bélrendszeri egyensúlytalanságokra, amiket érdemes lehet megcélozni, hogy újra kígyókaki mosolyogjon vissza rád a dolgod végeztével. 

 

Ez tehát a Funkcionális Medicina 5K emésztőrendszeri alapozó stratégiája
Kövesd ezeket a lépéseket, illeszd be őket a mindennapjaidba, és figyeld meg, milyen pozitív változást észlelsz az emésztésedben! 

Szeretnél megtanulni haladó stratégiákat is arról, hogyan optimalizáld az emésztésed a Funkcionális Medicina elvei mentén?

Gyere a V.Á.L.T.S.® Klubba, ahol az “EMÉSZTÉSI FUNKCIÓZAVAROK ÉS MEGOLDÁSOK” fókusz hónapban részletesen körül járjuk ezt a témát!

>